Monday, February 19, 2007

انا مفزتش بالاوسكار هما اللي فازوا








الخميس 15 فبراير الساعة العاشرة صباحا في مكتبي في زغرب
يرن التليفون.ارد.يأتيني سؤال مباغت
تقدر تنزل دلوقتي حالا؟؟؟ :
البرت كابوفيتش منتظرك في زغرب فيلم
اجري و استقل ترام 4 عبر ميادين وشوارع زغرب لاصل الى فلاشكا الشهير رقم 70
مقر زغرب فيلم الشركة التي تمتلكها بلدية زغرب والتي انتجت 8 افلام من ضمن قائمة اهم 88فيلم كارتون او تحريك
في تاريخ السينما وفقا لرأي الباحث الايطالي
بندازي
انها الشركة التي اسماها
ناقد السنيما الفرنسي الشهير جورج سادول عام 1958 اي منذ ما يقرب من نصف قرن
مدرسة زغرب للتحريك




البرت كابوفتش هو اللي قاعد بيدخن


انا طبعا مكسبتش اوسكار لسه


هما اللي كسبوا عن فيلم البديل


ERSATZ


من اخراج فوكوتيتش


Vukotić


وده اول اوسكار يكسبه فيلم اجنبي في مجال افلام التحريك القصيرة


على فكرة انتظر يا شريف يا جميل ( المقصود شريف نجيب الفنان الكبير)تدوينة مطولة فيها تحليل للفيلم ده ولاسلوبية مدرسة زغرب


التمثال ده هو اهم شخصية عملوها


18 comments:

aboyehia said...

على فكرة البوست ده عشان شريف نجيب تحديدا

لكن لعلم الجميع
عندي كل مجموعة افلام مدرسة زغرب للتحريك
ومنها المجموعة الكاملة للبروفيسور بالتازار

اهداء البوست لهيثم و شريف طبعا
وكل الشباب اللي بيحب السنيما
حتى محمد طارق او زنجي المختفي

mohamed elbanna said...

عمنا الدكتور ده انا لسه كنت باستفز قلمك علشان يكتب عن حفلة الأوسكار
لكن سؤال تسويقى
هى الفلام دى مصيرها ايه دلوقتى سواء كانت افلام قصيرة أو روائية طويلة وليه العالم العربى مبيعرفش عنها حاجه
وهل ممكن تترجم وتدبلج الى العربية
فى قنوات اطفال كتير مش لاقيه حاجه كويسه تعرضها

aboyehia said...

يا سلام يا محمد لو شفت شغل الناس دي
حاجة مذهلة بجد
اكلمهم النهاردة يبعتوا لك عينات

eman said...

i still didnt read the blog.. but one question so that the whole thing sinks in :

is that a real Oscar u r holding ?????
:\

aboyehia said...

ايوه يا دكتورة حقيقي جدا

eman said...

اه طيب فهمت .. يعنى الأوسكار هذه قديمة ..

بس ما فهمت .. هما ليش اتصلوا بيك ؟؟ وبأستعجال ؟؟

............ز
دكتور .. اان رديت عن الوسكارات .. بس شفت الرد طويل .. حطيته فى مدونتى !

ههههه

M. El-Hajj said...

ربنا يخليك يا دكتور علي الإهداء الجميل أنا بس اليومين دول الكومبيوتر بايظ و بروح الكلية و ملخوم في مليون حاجة بس كدا فعشان كدا مش ظاهر شوية مش أكتر يا دكتور

ليك وحشة و الله يا دكتور

Ossama said...

يا حبيبي يا محمد يا ابني
والله انا مقدر وانت وحسين وحشني
المهم الكلية يا باشا
على فكرة عندي كل افلام لناس دي
ولما اشوفك قريب ان شاء الله اقول لك اخبار حلوة برضه

aboyehia said...

دي قصة طويلة يا دكتورة احكيها في البوست الخاص بتحليل اعمالهم
باختصار بزنس
حبص على الاوسكارات يا دكتورة ان شاء الله

u3m said...

علشان كده يادكتور زعلت منى لما قلت مرة انى فاكر ان النمسا هى رائدة المجال ده فى اوروبا ... فى البوست بتاع ملادن كوشاتس وشخصيتيه ادريانا وفابيان

سؤال بسيط .. هو مش اسم بالتازار اسم اسبانى منتشر فى امريكا اللاتينية ؟ ايه اللى جابه لزغرب ؟؟

aboyehia said...

ي ايها الجميل
انا عمري ما ازعل من حضرتك ابدا
انا بس صححت معلومة
حاكتب عن مدرسة زغرب تفصيلا
قريبا جدا
وكذلك عن كتب الاطفال
خالص المحبة
اسامة

Unknown said...

عقبال ماتفوز بأوسكار يا دكتور :)
ميرسي على الإهداء.
الأمانة وصلت على فكرة.. حاجة معتبرة خالص و أخر تمام.
على فكرة نهاوند شكله مخاصمني.. جربت اللي حضرتك قلته لي و برضو مانفعش !!!

شريف نجيب

aboyehia said...

ميرسي يا شريف
انت اللي ان شاء الله تفوز بالاوسكار
و بكل الجوايز يا جميل
الحمد لله انها عجبتك
يا ريت تؤمرني يا شريف اي حاجة تحبها من المجموعة
اسمع انا حبعت لك اسم وباس جديد
بس حاول تجرب تاني
خالص التحيات

aboyehia said...

على فكرة يا ريت تبعت تحياتي لابو الليل ومقلتش رأيك في تعليقاتي عندك؟؟؟

قبل الطوفان said...

جائزة الأوسكار تتألق بين يديك يا صديقي الدكتور أسامة

أنتظر مثل غيري تحليلك المستفيض وقراءتك المستنيرة لأعمال مدرسة زغرب للتحريك

Malek said...

منورنا يا دكتور ياسر يا جميل
المدونة وكل الانترنت وصاحب المدونات و حتى صاحب الانترنت الخواجة تحت امرك

عبده البرماوي said...

you didn't recieve the Oscar but at least you touched it and got the Baraka. Madad ya 3am Kaffash madaaaaaaaaaaaaaaaad.

Malek said...

شكرا يا عبده ده بس من ذوقك يا جميل
سلمت على الدكتور سيف؟؟
يا ترى الموبايل بتاعك ايه يا عبده ابقى ابعته على الميل