Wednesday, March 14, 2007

شريف نجيب ...سنيمائي متميز





عندما اتصلت بشريف نجيب يوم الخميس 4 يناير وانا اتأهب لمغادرة مكتبي ،لم اكن اتوقع ان يسألني ومين مستنيك في المطار يا دكتور؟؟ كنت ساصل فجر الجمعة 5 يناير و لذا قلت له لا احد قال جميل انا حأجي استنى حضرتك قلت له مفيش داعي يا شريف حوصل الساعة 4 الفجر لكنه اصر وقال متنعاش هم يا دكتور ده وقت مناسب جدا..وعندما خرجت من المطار وجدت امامي شاب يرتدي نظارات وشعره منكوش و يستقبلني بالاحضان وكان اجمل استقبال ممكن ان يحظى به الانسان عندما يصل الي القاهرة القاهرة ليلا لمن لا يعرفها رائعة شوارع فاضية و هادية و الاماكن المفتوحة كتير قلت له عايز آكل طعمية ياشريف رحنا اكلت طعمية وهو ما اكلش ادعى انه بيعمل دايت
يمكن لان الاكل كان طعمية!!!
وبعدين قعدنا على قهوة وشربنا شاي و شيشة
واتكلمنا في كل حاجة السنيما والجرافيكس والتدوين والاصدقاء تركني شريف الساعة السادسة ورغم انها كانت اول مرة التقيه فيها الا انني كنت احس انني اتكلم مع صديق قديم و دائم ان شاء الله
شريف نجيب سنيمائي متميز و صديق عزيز تحياتي ياشريف
مش عارف اكتب اكتر من كده...بس يا ريت الناس اللي تقرا يوصلها احساسي بجد
والاهم يفتحوا اللينكات
شريف مرضاش يبعت صورة بس برضه كتبت
الصورة دي شريف فيها مش شريف اللي شفته
على فكرة هو اتغير بعد ماراح كندا ودرس جرافيكس
و الافيش طبعا لاشهر اعماله
رجال لا تعرف المستحيل
وطبعا هو اللي عمل الحيل والمونتاج

9 comments:

aboyehia said...

ابعت الصورة يا شريف متبقاش بايخ
ورد على التليفون متهربش

طبعا انا بهزر
بس بجد يا ناس يا للي حتقروا الموضوع ده
شريف نجيب لا يوصف بجد شخص جميل

u3m said...

طيب ياترى يا دكتور هو انهى واحد فى الصورة القديمة ؟؟
انا عارف 3 منهم .. فيتبقى اتنين مجهولين .. يا اما الشخص الجالس فى المنتصف .. او اللى واقف على الشمال جنب الشباك المقفول .. مين فيهم يا دكتور؟

aboyehia said...

شريف بعت الصورة
وهي اجابتي
يالا مين فيهم؟؟

u3m said...

يبقى هو اللى قاعد فى النص

aboyehia said...

متهيألي

Unknown said...

إحم إحم..
أنا مش عارف أرد أقول إيه على الكلام الجميل ده، بس القلوب عند بعضها يا دكتور.. و ألف شكر على التصييتة الحلوة دي :)

أنا مش في الصورة اللي على اليمين خالص :)
الصورة دي فيها أًصدقائي فوق من اليمين لليسار : هشام ماجد و أحمد فهمي و أحمد عمرو
و تحت من اليمين لليسار : شيكو و شريف عميرة و داليا

أحمد فهمي و شيكو و هشام ماجد داخلين تصوير فيلم سينما اليومين دول لمحاولة اللحاق بالموسم الصيفي إن شاء الله.

أنا بقى في الصورة اللي عالشمال ماسك الكاميرا لوحدي :)

aboyehia said...

كويس يا شريف نورت المحكمة
طول الوقت كنت فاكر انك في الصورة دي
بس بجد انا مش عارف اقول عنك ايه ولا ايه ياشريف
انا معجب جدا بشغلكم في رجال لا تعرف المستحيل
ومعجب اكتر باللي بتكتبه و معجب كمان بذوقك وفهمك وادبك
ايه يا عم شريف انت بجد صديق الواحد يفخر بصداقته

قبل الطوفان said...

أنت يا دكتور أسامة جواهرجي يعرف قيمن وثمن الجوهرة التي أمامه ويعرف الفارق بينه وبين النوع "المضروب"

شريف نجيب شاب فنان ومتابع جيد للفن بمختلف أشكاله كما أنه يكتب بأسلوب ساخر لا ينقصه الوعي والفهم الثاقب لظواهر اجتماعية وإعلامية تدعو إلى الضحك.. حتى البكاء

aboyehia said...

دكتور ياسر شريف يستحق وزيادة والله وانت تعلم وهو يقدرك كثيرا واعتقد انه يقدرني برضه و الحقيقة انا اتسمتعت بالنقاش معاه كما استمتعت بقراءة ما كتبته عنه وكما استمتع بمايكتبه