Monday, December 18, 2006

قصتين!!الى ابي فارس



الاخ العزيز الدكتور خالد التدوينة الاخيرة في ميا مسا اثارت شجونا كثيرة وذكرتني بقصتين
ولذا ها انذا اكتبهما.القصة الاولى حكاها لي الصديق صلاح عيسى او حضارة كما يسميه اهل قريته كفر ميت الحارون .الانسان المثقف الدمث
والقصة الثانية اذكر اني قرأتها ولا ادري اين و لكن في سياق مختلف تماما وستدرك الفرق
الى الصديق ابو فارس والصديق وليد عبد الله


القصة الاولى
قابل سيدنا موسى العبد الصالح او سيدنا الخضر فسأله عن الاولياء .فقال هذا ان الاولياء صنفين

ولما استفسر موسى عن هذا ..قال له سأريك
وذهب معه الى دكان علاف وكان الرجل جالسا يذكر الله في صمت ويسبح.قال له الخضر في خشونة عايز كيلة قمح اتحرك!!!
قام الرجل و احضر كيلة القمح.. وما كاد يجلس الا والخضر ينهره قائلا انت حتقعد قوم هات لي كيلة فول..اتحرك!!!
قام الرجل واحضر كيلة الفول..اخذ الخضر الكيلتين و وضعهما على بعض وخلطهما بيده ثم قال للرجل ايه القرف ده مش عايز حاجة منك.نظر اليه الرجل في تسامح وقال :كتر خيرك انا كنت قاعد بسبح وخايف حاجة تشغلني...دلوقتي حاقعد اركز في التسبيح وانا بفصل الفول عن القمح...كتر خيرك
سحب الخضر موسى من يده وقال له هذا ولي لا يعرف انه ولي
ثم اخذه الى دكان علاف آخر .كان الرجل يبيع ويشتري و يكلم الزبائن وعندما اقترب منه الخضر وموسى
قال الرجل:معنديش
قال الخضر: معندكش ايه؟؟
قال الرجل:معنديش اللي انت عايزه...
و قبل ان يتكلم الخضر تابع الرجل:بص انت الخضر وده موسى واتكلوا شوفوا مصالحكم متعطلونيش.
وسحب
الخضر موسى من يده ضاحكا واختفيا .ثم قال الخضر :ده ولي عارف انه ولي.
القصة الثانية
يقال ان عالما من علماء الحملة الفرنسية اراد ان يبهر شيوخ الازهر فعرض عليهم تجربة الضفدعة و الكهرباء الشهيرة لجلفاني
وعندما انتهى سأله احدهم:هل يجوز في علمكم ان يتواجد المرء في مكانين في وقت واحد؟؟؟
وعندما ضحك الفرنسي قائلا :بالطبع لا يجوز...كان رد الازهري :عندنا يجوز وترك الفرنسي حائرا وانصرف....والله اعلم


البورتريه للفنان المصري الجميل الصديق العزيز
عمر الفيومي



9 comments:

aboyehia said...

القصة الاولى ممكن ايضا اعتبارها فسق وكفر
وممكن النظر اليها من وجهة نظر اخرى
اما القصة التانية
فيكفي ان يقرء الانسان كتاب الكون لكارل ساجان او اي من كتب او اوراق ستيفن هوكنج
او اعمال كارلوس كاستانيدا ليعرف من من العلماء كان اكثر صوابا
تحياتي يا اصدقاء

أبوفارس said...

ابويحي..كده كتير عليا..جميله جدا القصه اﻷولى..وتتقاطع مع مانحكيه مؤخرا..التانيه أظن أنى قرأتها فى تاريخ الجبرتى منذ فتره..وهى كما تفضلت وأوضحت عندما حاول علماء الحمله الفرنسيه "أبهار" مشايخ اﻷزهر ببعض حيل الكيمياء والكهرباء اﻷستاتيكيه..أما موضوع أهل الخطوه وأصحاب المقامات والكرامات فأنا شخصيا أخذه بحذر شديد ﻷن التفكير العلمى والسببيه لازالت غير واضحه ولا مفهومه عندنا فى شرقنا التعيس..مما يؤدى لخلط الكثير من اﻷمور..غريب فعلا أنك ذكرت ستيفن هوكنج بالذات ﻷن أحد أصدقائنا أهدى أبنتى ساره -١٦سنه- الطبعه العاشره من كتابه
A Brief History Of Time
وأنا أعيد قرأته بعد سنوات طويله من القراءه اﻷولى..البورتريه حميل جدا..ظننته أحد بورتريهات الفيوم اللى لحست دماغى حين شاهدتها منذ سنوات قليله......شكرا بجد...تحياتى ومودتى......خالد

aboyehia said...

د.خالد سيبك من اهل الخطوة والكرامات والسببية في المنطقة العربية
المهم الفكرة واضحة
على فكرة اتصور ان خطورة الاسلامويين و الفكر الانتحاري اساسا من صرامة وتصلب فكرة السببية التي تؤدي لاعطاء وهم اليقين و عندما يتسلح الشخص بوهم اليقين العلمي ويكون موغلا في الاعتقاد بوهم الوعد الالهي لذاته الموقرة
تحدث الكارثة
ربنا يخليلك سارة وفارس
اسامة
مفيش حاجة كتير عليك يا غالي

Ossama said...

ابو فارس كويس انه عجبك البورتريه
عمر الفيومي فنان كبير جدا
اتمنى اعرفك عليه ذات يوم
على فكرة كتير من اعماله على الرابط
وانا من مقتنيي اعماله
يمكن اكتب عنه يوم

أبوفارس said...

د.أسامه..بصيت على الرابط أعمال عمر الفيومى ... بورتريهات جميله..واضح تأثره ببورتريهات الفيوم دعبست لحد مالقبت الرابط ده..وكما قلت لك تلك الرسوم القديمه لحست عقلى فعلا لما شفتها أول مره من سنوات...تحياتى...خالد
http://www.flickr.com/photos/25376475@N00/?saved=1

أبوفارس said...

http://www.flickr.com/photos/25376475@N00/?saved=1

Malek said...

د.خالد الجميل رابط رائع اشكرك
عمر اسلوبه خاص جدا يمزج فيه مابين الوان خاصة بيه و بين الوان مستوحاة من اعمال قديمة
طبعا هو في شغل البورتريهات دي اتأثر ببورتريهات الفيوم
كمان هو متأثر بايقونات او بطرق رسم الايقونة في الاتحاد السوفييتي السابق
لانه درس في لنينجراد سابقا او سانت بطرسبورج حاليا
زي سليمان باشا سابقا طلعت حرب حاليا
ناهيك عن شغله في كل مرحلة من مراحل تطوره رائع فعلا
الاهم هو تطويره لمفهوم الفن الجمالي المتحفي وهو مفهوم حداثي واستعادة مفهوم الفن الحياتي بغرض الاستعمال وهو مفهوم قروسطي به مسحة من دين و من ثم اعيد انتاجه بقوة في سياق مابعد الحداثة او ما اراه انا في طروحة تجاوز الحداثة في رؤى الجمال متعددة المراكز ودي فكرة الرسالة بتاعتي
التي كتبت عنها ملخص في المدونة في شهر يناير
مقال مفاهيم الجمال رؤية اسلامية
الف شكر يا ابو فارس منورنا دايما

أبوفارس said...

أبو يحي..صباحه قشطه..توضيح بسيط..أنا لم أقصد ولا ألمح أن الفنان الفيومى المعاصر واخد اعماله من بورتريهات الفيوم..على العكس أنا أظن أنه منطقى جدا التواصل ده..ماهى بتاعتنا أحنا كمصريين..وأظنها قمه الفن المصرى القديم..وزى ماتأثر محمود مختار مثلا بالنحت الفرعونى منطقى وطبيعى أن فنان بورتريه متميز - زى ماشفت فى أعماله- أنه يتأثر بقمه البورتريه لقرون..لاأظن أنه بم أنجاز أعمال تضاهيها حتى ما بعد عصر النهضه..ياعنى "أحنا" سابقين فى المجال ده بزمن..ومسكوت على الموضوع تماما..من ضمن التابوهات الوهابيه..تحباتى....خالد

Ossama said...

د.خالد
انا مفهمتش خالص ان قصدك ان عمر واخد من بورتريهات الفيوم
انا بس حبيت اوضح تطور عمر و مراحل نمو اسلوبيته الخاصة لانه صديق منذ 30 سنة تقريبا
عجزنا يابوفارس