Wednesday, December 20, 2006

مبروك لعمرو شبانة





فاز عمرو شبانة بطل العالم مرتين للاسكواش و المصنف الاول على العالم ببطولة السعودية الدولية المفتوحة الثانية للاسكواش في الخبر في المنطقة الشرقية .وهي ثاني اكبر بطولات الاسكواش في العالم من حيث الاهمية والقيمة المالية للجوائز.البطولة تحت رعاية مجموعة شركات التركي السعودية وبرعاية الاستاذ زياد التركي ابن صاحب المجموعة
جاء هذا بعد فوز عمرو على الفرنسي جريجوري جولتييه 3صفر بنتيجة اشواط 11/7 و 11/9 و11/4

قد يبدو الموضوع مجرد خبرا رياضيا لكنه في تقديري خبرا شديد الاهمية ...
انه الدليل الساطع على ان المنطقة العربية تتغير
برجاء لمن لا يصدق ان يقرء بعناية تغطية البطولة في موقع

http://www.squashsite.co.uk

و يتأمل الصور...
وتعليقات المعلقة الفرنسية فرامبواز جوموندي او ضفدع الاسكواش
يا جماعة بصراحة في تصوري ده فعل بنائي هام جدا

5 comments:

aboyehia said...

الى اي صديق يود ان يعرف لماذا ارى هذا الموضوع من هذه الزاوية


ياريت تقرا كلام فرامبواز عن صورة الاسبوع
اللي هي صورة زياد التركي وبنته شريفة
وعن وجود السيدات والرجال في القاعة في نفس المكان
بعد ان كانوا منفصلين بحاجز
وعن الترتيبات
وعن التيسيرات

دي اشياء لها علاقة بالعقلية والمجتمع ورؤية العالم والاهم فعلية و على علاقة بالانسان
محبتي الخالصة
اسامة

طبيب نفسي said...

أسامة..

أنا أخر معرفتي بالاسكواش كانت من أيام أمير خان ..
وبعدين دي رياضة للعب مش الفرجة .. يعني لازم تكون ستيف أوستن علشان تشوف الكورة.
بس موضوع حلو

aboyehia said...

وليد حبيبي
كنت عارف انه حيعجبك
هو اسمه جانشير او جهانجير خان
و امير اسمه امير وجيه
هي رياضة للعب فعلا متقدرش تتفرج عليها او تستمتع بيها زي التنس لان احيانا اللعيبة نفسهم مبيشوفوش الكورة
حنشوفها احنا يا متفرجين؟؟؟
بس الفكرة مش الاسكواش يا وليد زي ما انت عارف
انت كختفي فين؟؟
عايزين نرتب المسائل....نهاوند ابتدا الشغل التجريبي عليه يابيه
تحياتي

طبيب نفسي said...

أسامة..

هوا الواحد مايعرفش يهزر معاك وينفك بكلمتين.
أنا قلت أمير خان من باب الاختصار يعني .. وبعدين ده ممثل هندي مشهور .. وكمان بيمثل أفلام هندي.. شوف الصدف.
أنا موجود.. ماتنساس تسيب نمرة تليفونك علشان أتصل بيك في مصر.
مبروك علي نهاوند

Ossama said...

ياعم وليد اسمه امير خان احير مخانش
اللي تشوفه
وحشني
ومختفي
كل سنة وانت طيب
يا ابو نور
انا مش عارف تليفوناتي حتبقى ايه
انا نازل يوم 4
معرفتش اخد اوكي
على قبل كده